TOKOH KRAF NEGARA

ADIGURU KRAF UKIRAN HALUS PERSENJATAAN

Allahyarham Tengku Ibrahim bin Tengku Wook

Nama : Allahyarham Tengku Ibrahim bin Tengku Wook
Bidang Kraf : Hasil Rimba
Adiguru Kraf : Ukiran Halus Persenjataan
Negeri : Terengganu
Tahun Kelahiran : 1929
Lantikan Adiguru Kraf : Tahun 1995
Lantikan Tokoh Kraf Negara : Tahun 1998

Beliau menyimpul pelbagai falsafah dan firasat dalam setiap reka corak ukirannya yang diilhamkan daripada unsur tumbuhan, awan larat serta bentuk geometri


LATAR BELAKANG PENGLIBATAN

YM Tengku Ibrahim bin YM Tengku Wook atau lebih mesra dengan panggilan Ayah Ku merupakan seorang pengukir tersohor yang kaya dengan nilai falsafah dalam setiap hasil ukiran beliau. Beliau dilahirkan di Kota Bharu Kelantan pada tahun 1929 dan semasa hayatnya, beliau menetap di Kampung Gong Kemuntong, Besut, Terengganu.

Kepakaran beliau dalam penghasilan seni ukiran halus senjata tradisional tiada tolok bandingnya. Bakat dan kemahiran diwarisi daripada bapa beliau yang merupakan seorang pengukir terkenal suatu ketika dahulu. Sejak kecil lagi beliau telah didedahkan dengan pelbagai teknik mengukir yang baik bermula dengan produk-produk yang mudah dan kasar seperti tingkap rumah dan kepala katil. Ketika berusia belasan tahun, beliau semakin serius mendalami seni ukiran halus khususnya melalui ukiran ulu dan sarung keris. Antara produk lain yang beliau hasilkan adalah seperti tongkat, katil dan rumah. Beliau juga turut memiliki kemahiran mengukir pada tanduk, gigi ikan dan gading yang telah memberi nilai tambah terhadap produk yang beliau hasilkan.

Ayah Ku merupakan seorang yang mahir dan teliti dalam pemilihan bahan mentah, dan lazimnya menggunakan kayu kemuning putih dan hitam untuk membuat ukiran. Selain daripada itu, beliau mempunyai kemahiran untuk merekacipta peralatan mengukir yang khusus bagi ukiran halus dengan sendiri seperti pahat, set penebuk lubang, semawar serta mesin menajamkan pahat. Beliau juga berkemahiran menghasilkan motif-motif ukiran dengan falsafah yang tersendiri seperti motif awan larat membawa pengertian kurniaan Ilahi manakala sulur kacang bermaksud elemen kemanusiaan yang sering berkait rapat antara satu sama lain. Kehalusan dan mutu ukiran yang tinggi ini menjadikan barangan yang dihasilkan oleh Ayah Ku sentiasa mendapat permintaan pasaran.

Berkat kesungguhan, ketelitian dan keinginan yang kuat dalam menghasilkan ukiran yang berkualiti, nama beliau menjadi sebutan di bibir peminat-peminat seni ukiran Melayu khususnya dari golongan Istana. Hasil ukiran beliau pernah dipersembahkan kepada Ke Bawah Duli Yang Di-Pertuan Agong ke-9 Sultan Azlan Muhibbudin Shah dan mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. Karya beliau juga mendapat tempat daripada agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Perdana Menteri, Muzium Negeri Kelantan, Muzium Negeri Terengganu, Muzium Negeri Pahang dan Kerajaan Negara Brunei Darussalam. Kehalusan hasil kerja ukiran Ayah Ku diberi pengiktirafan apabila beliau menjadi antara salah seorang tukang kraf yang ditampilkan dalam buku bertajuk ‘The Craft Of Malaysia’ oleh Yang Berbahagia Datin Paduka Marina Mahathir.

Pencapaian dan kebolehan Ayah Ku dalam seni ukiran kayu sungguh membanggakan dan beliau telah diiktiraf sebagai Tokoh Kraf Negara pada 1998 oleh Kerajaan Malaysia melalui Kraftangan Malaysia.


Galeri